- آخرین فایل ها
- پرفروشترین فایل ها
- پربازدیدترین فایل ها
چكيده:
بازاريابي شامل فعاليت هايي مي شود كه در رابطه با رساندن خريدار و فروشنده به يكديگر براي انجام معامله ، صورت مي گيرد. بازار جهانگردي بر مبناي منطقه جغرافيايي ، تركيب جمعيتي ، نوع رفتار يا بر مبناي رواننگاري بخش بندي مي شود. در آميخته بازاريابي عوامل گوناگون كه بر تلاش ها ي بازار يابي اثر ميگذارند به چهار گروه اصلي طبقه بندي مي شوند كه عبارتند از: محصول، توزيع، قيمت و ترويج يا گسترش محصول (سياستهاي تشويقي). براي اطمينان يافتن از اينكه همه تلاش ها در راه تأمين هدفهاي كوتاه مدت و بلند مدت سازمان انجام شود بايد براي بازاريابي خدمات ، برنامه هايي تهيه كرد. كار تهيه يك برنامه موفق بازار يابي با تجزيه و تحليل عوامل محيطي شروع مي شود و بايد به عوامل اقتصادي ، سياسي و اجتماعي توجه كرد . در اين راه بايد روند بازار و روند رقابت را تجزيه و تحليل نمود. در برنامه بازار يابي شيوه بخش بندي بازار ، هدفهاي كوتاه مدت و استراتژيك و سرانجام برنامه هاي عملي براي تأمين هدف هاي مورد نظر مشخص مي شود.
واژگان كليدي: بازاريابي خدمات- جهانگردي يا گردشگري- جهانگرد يا گردشگر- آميختهي بازاريابي
مقدمه :
ايران دهمين كشور از نظر جاذبههاي تاريخي،مذهبي وطبيعي براي جذب گردشگري شناخته شده است.در صورتي كه توريسم ايران در جهان جايگاه پاييني دارد به گونه اي كه در سال هاي پاياني قرن بيستم كمتر از نيم درصد از سهم بازار گردشگري را به خود اختصاص داده يعني از هر 1000 گردشگر فقط 2 نفر ايران را انتخاب مي كنند. و اين نشان مي دهد كه ايران هنوز در مرحلهي اكتشاف[1] قرار دارد و براي بسياري از گردشگران ناشناس است. تعداد گردشگران خارجي در ايران محدودند ، غالباً انفرادي و مراودهي مردم محلي با گردشگران در سطح مطلوبي است. اين مطلب به وضوح روشن مي كند كه جهانيان هنوز ايران را نمي شناسند. در سالهاي اخير شركت در نمايشگاه هاي بين المللي و شبكه تلويزيوني كه جذابيت هاي گردشگري را براي خارجيان نمايش مي دهد توانسته در شناساندن جاذبه هاي كشورمان تا حدي موثر باشد؛ اما متأسفانه در امر بازاريابي نه تنها سرمايه گذاري كافي انجام نگرفته بلكه سياست هاي روشني نيز تدوين نگرديده است؛ همچنين فعاليت هاي انجام شده غير علمي و پراكنده بوده اند. در اين صنعت كالاها و خدمات متفاوتي از طريق عرضه كننده گان مختلف هر روز وارد بازار ميشوند و همه در پي رقابت با يكديگر هستند. در اين ميان جلب نظر گردشگر به خريد يكي از اين خدمات و مهمتر از آن ايجاد رضايت مندي در او بسيار دشوار است. تقاضا يك گردشگر علاوه بر سلايق شخصي به مد ، پيشنهاد اطرافيان همچنين فصل سفر ، بستگي دارد. مقصود از بازاريابي ، فعاليت هاي است كه براي گرد هم آوردن خريدار و فروشنده انجام مي شود.«باتلر» فرضيه ي چرخه ي عمر مقصد گردشگري را مطرح كرد.(1980 )او گفت كه خدمات گردشگري هم مانند ساير خدمات وكالاها چرخه ي عمر دارد وبازارياب بايد آن مرحله ومرحلهي بعد را شناسايي وبرنامه ريزي هاي لازم را انجام دهد.چرخه ي عمر گردشگري به اين تريب است :
1- اكتشاف exploration) :(تعداد گردشگران محدود ،به صورت انفرادي گردشگر سفر مي كند، گردشگر زبان مردم مقصد را نمي داند ، مردم محلي از گردشگر استقبال مي كنند، مراوده ، با گردشگران مردم محلي را خوشحال ميكند.
2- مرحله مشاركت :(involvement) تعداد گردشگران اضافه مي شوند، مردم از آثار مثبت ورود گردشگران سود مي برند، مرد براي گردشگران تسهيلات رفاهي فراهم ميكنند(اجاره منازل خود به آنها ) ، رابطه ميزبان و مهمان هماهنگ و خوب است.
3- مرحله توسعه (development): رفتار مردم بومي تغيير مي كند، سرمايه گذاري خارجي آغاز مي شود، شكل و فضاي منطقه تغيير مي كند، بازار تخصصي مي شود.
4- مرحله تثبيت (consolidation): به صورت انبوه جذب گردشگر داريم، شركت هاي مهم حاكميت يافته و در آمده سرانه همچنين نرخ افزايش تعداد گردشگر ورودي كاهش مي يابد.
5- ركود (Institutionalism): مقصد گردشگري شهرت مي يابد، از مد مي افتد ، مشكلات اجتماعي ، فرهنگي، زيست محيطي بروز مي كند، سرمايه گذاران خارجي باز مي گردند، شايد هتلها و تسهيلات ديگري اجباراً پديد آيند.
6- افول و تجديد حيات (decline- rejuvenation) : اگر تجديد حيات صورت نگيرد و كالا و خدمات جديد ايجاد نشود ، امكانات گردشگري نو نگردد ، كم كم فقط خاطرهاي از دوران شكوفايي در اذهان مي ماند.
ويژگي هاي بازاريابي خدمات جهانگردي و گردشگري:
تا سال هايي قبل بازاريابي فقط ويژة كالا ها بود. امروزه بازاريابي خدمات گردشگري نيز جايگاه مهمي يافته و در حال پيشرفت مي باشد. مهمترين ويژگي هاي اين خدمات ناهويدا بودن آنها است. اين ناملموس بودن خدمات گردشگري سطح عظيمي از عدم اطمينان را در خريد خدمات ايجاد ميكند. خريدار پيش از خريد و استفاده نمي تواند آن چه خواهد خريد را آزمايش كند. چون هر انساني با انسان ديگر متفاوت است و گردشگر خود كليدي ترين عنصر در بازاريابي گردشگري است. پديدهي عدم اطمينان مهمترين مطلبي است كه گردشگران را در خريد خدمات آزار مي دهد؛ آنها دقيقاً نمي دانند كه چه ميخرند؟ آيا همان چيزي هست كه مي خواهند؟ و بازاياب موفق كسي است كه اين اطمينان را در مشتريان خود بوجود بياورد . همين موارد است كه اين نوع بازاريابي را دشوار ،متفاوت و پيچيده مي كند.
يك گردشگر براي خريد خدمات از مدتها پيش برنامه ريزي كرده همچنين محل سفر و مكان اقامت را رزرو مي كند. ممكن است در آينده هنگامي كه قصد انجام سفر را دارد،با زمان تصميم گيري احساس متفاوتي داشته باشد. خدمات گردشگري در زمان توليد به مصرف مي رسند و چون در اين نوع خدمات روابط فرد با فرد بسيار داراي اهميت است و رضايتمندي نقش مهمي را بازي مي كند، كيفيت خدمات شايد حتي به دقيقه هم قابل تغيير باشد براي مثال يك گارسون هنگامي كه خسته شده با مهمان خوب رفتار نمي كند، يك راهنماي آثار تاريخي در اثر شرايط روحي نا مناسب پاسخگوي خوبي نيست ، و البته ممكن است كه چند دقيقه پيش يك گردشگر ديگر در شرايط كاملاً متفاوت با اين افراد ملاقات كرده، وتجربه متفاوتي را كسب كرده باشد. در اين صنعت با تغييرات تقاضا ، عرضه را نمي توان تغيير داد . افزايش ظرفيت عرضه خدمات گردشگري به زمان نياز دارد و از آنجا كه خدمات گردشگري در زمان توليد، به مصرف مي رسد فشارهاي زيادي را به عرضه كنندگان وارد مي كند،.همان طور كه گفته شد بازاريابي خدمات ويژگي هاي خود رادارد،كريستفر لاولاك ولارن رايت در كتاب خود تحت عنوان "اصول بازاريابي وخدمات"مي نويسد: كه بازاريابي خدمات 7 ويژگي داردكه عبارتند از :نامحسوس بودن،متغيير بودن،غير قابل تفكيك بودن ،غير قابل ذخيره بودن،قابليت ارزيابي دشوارتر ، اهميت زمان وكانال هاي توزيع متفاوت.
آميخته بازاريابي جهانگردي((Tourism Marketing Mix:
1price)-) قيمت گذاري.2-(product) توليد. 3-(people): شامل خريداران، مصرف كنندگان،وتمام نيروهاي انساني كه به طور مستقيم وغير مستقيم ارتباط با خدمات گردشگري عمل مي كنند ميشود 4-promotion and education) ):انوا ع تبليغات و فعاليت هاي ترغيبي وآموزشي را در بر مي گيرد. 5-(( place and time: مكان و موقعيت، كانال هاي توزيع(زمان ومكان عرضه رامشخص مي كند) 6- (evidence physical): وضعيت فيزيكي (دكور داخلي اتاق ها در هتل ،ظاهر ساختمانها،وضع ظاهري شهرها).
1- Exploration
حجم:7005KB | بازدید :1292
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه: اصولاً امروزه شهركهاي صنعتي بستر و شالوده رشد و ايجاد صنايع كوچك را فراهم مي كند. سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران هم به ايجاد روبناها مي پردازد و نواحي ، شهركها و مدلهاي مختلف توسعه اقتصادي نظير خوشه...
حجم:4886KB | بازدید :1620
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : طرح مقدماتی کارخانه تولید طناب نایلونی هر شرکت تولیدی از سه بخش کلی تشکیل شده است که بترتیب زیر میباشند. 1- بخش اداری 2- بخش حقوقی 3- بخش فنی و تخصصی و ما در این مجموعه به توضیح...
مقاله بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد
حجم:4013KB | بازدید :1077
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : تاریخچه: شرکت کارتن مشهد(سهامی عام) در تاریخ 7/3/1363 تحت شمارة 3333 در ادارة ثبت شهرستان مشهد به ثبت رسید و در مرداد ماه سال 1368 بهرهبرداری آزمایشی و از ابتدای سال 1369 بهرهبرداری عملی از آن با ظرفیت 20.000 تن ورق و کارتن در...
حجم:3511KB | بازدید :2109
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : منابع و عوامل توليد بخش كشاورزي منابع اقتصادي روستاهاي ايران عمدتا شامل ؛ کشاورزي( زراعت، باغداري، دامداري ، شکار و صيد ) صنايع (دستي، روستايي، خانگي و کارگاهي) خدمات (عمومي، حمل و نقل و ...) ، دادوستد و پيله وري و...
حجم:2462KB | بازدید :1561
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : اقتصاد روستايي اقتصاد روستايي شاخه اي از اقتصاد است که با اقتصاد کشاورزي وابستگي متقابل دارد و در کليت ، خود جزئي از اقتصاد ملي است. هر گونه تغييري در اقتصاد ملي باعث تغيير در اقتصاد روستايي خواهد شد. اقتصاد روستايي با...
دانلود مقاله کامل الگوريتم هاي مسير يابي
حجم:2131KB | بازدید :1412
فایل ورد قابل ویرایش 142 صفحه توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه الگوريتمهاي مسيريابي در هريك از سه قرم گذشته فناوري خاصي رونق داشته باشد قرن هجدهم زمان توسعه سيستم هاي مكانيكي بزرگ به همراه انقلاب صنعتي بود. قرن نوزدهم عصر موتور بخار بود. قرن بيستم زمان جمع آو...
مقاله گرم کردن آب با نیروی خورشیدی
حجم:959KB | بازدید :1300
تقريباً همه ي ما در زندگي روزمره به آب گرم شده توسط انرژي خورشيدي بر خورده ايم. تا به حال چند بار شيلنگ آب را باز كرده ايد و با آب بسيار داغ درون آن مواجه شده ايد؟ خورشيد بدون توجه به تمـايل شـما آب درون شيـلنگ را گـرم مي كند. سيستم هاي گرمكن آب خورشيدي غير فعال از قديمي ترين و...